תוכנית המפגשים של הסידרה אני ירושלמי

מתוך Socsciphd

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

על אף שהאוניברסיטה העברית ממוקמת בירושלים, רבים מן הסטודנטים ותלמידי המחקר אינם מכירים לעומק את ההיסטוריה של העיר, האתרים המרכזיים בה, והפוטנציאל המחקרי והחוויתי הטמון בה. סדרת הסיורים "אני ירושלמי" (הסדרה הזהובה) מבקשת למלא חלל זה – לחשוף את תלמידי המחקר לכמה מן האתרים המעניינים בעיר, כמו גם להוות מקום מפגש חברתי לדוקטורנטים הבאים מתחומי ידע ומחקר שונים במדעי החברה. במסגרת סדרת הסיורים נתייחס לעיר ירושלים וסביבותיה כטקסט פוליטי, חברתי, תרבותי, סביבתי ועוד, לו פרשנויות שונות.

בשנת הלימודים תשע"א מתוכננים שמונה סיורים אשר יועברו על ידי מדריכי טיולים ומרצים מובילים בתחומם. נשמח לקבל את תגובת הדוקטורנטים והצעותיהם. ניתן בהחלט ליזום שיתוף פעולה בסיורים עם ארגוני חברה אזרחית הפועלים בירושלים. אנא שילחו תגובתיכם לכתובת הדואר האלקטרוני של הסידרה. יו"ר הסידרה: מר חנן כהן ומר שקד ברקת, המחלקה למדע המדינה, ניתן ליצור קשר בדוא"ל של הסדרה.

תודה לפרופ' דוד לוי פאור, פרופ' אריה קצוביץ ואביטל מדסון על העזרה בתכנון וארגון הסיורים.

תוכנית הסיורים תשע"א

תוכנית הסיורים תש"ע

תוכן עניינים

תוכנית הסיורים: תשע"ב

הרשמה לרשימת התפוצה של סדרת אני ירושלמי

סיור שלישי: במקום הכי נמוך בעולם - סיור לים המלח ומדבר יהודה

ביום שישי, 16 בדצמבר 2011, סיירנו באזור ים המלח ומדבר יהודה בהדרכתו של מנחם מרחבי. הסיור אורגן במסגרת הסדרה הזהובה של תוכנית הדוקטורנטים בפקולטה למדעי החברה באוניברסיטה העברית ובשיתוף כנס "פרחי המחקר".

תוכנית הסיור: על אף שים המלח נשאר מחוץ לרשימת שבעת פלאי תבל, הביקור בעין הכחולה של מדבר יהודה הוא תמיד מיוחד ויוצא דופן. לאחר תצפית נפלאה על ירושלים מהר הזיתים, ירדנו לכיוון ים המלח וביקרנו בגן לאומי קומראן, שם צפינו בשרידי הישוב קומראן ושמענו את סיפורן של המגילות הגנוזות שנמצאו במערות באתר, והציתו את דמיונם של נוצרים ויהודים גם יחד. בהמשך הסיור הגענו למצדה השוכנת בצוק מבודד במדבר יהודה, ולאחר שעלינו לפסגת ההר ברכבל צפינו בנופים המרהיבים של ים המלח, נאות עין גדי והרי מואב, והאזנולסיפורים ההיסטוריים המרגשים על עוצמת הקרב שנערך באתר בין הקנאים לרומאים בשנת 73 לספירה. לאחר שנרד רגלית מן ההר המשכנו לחוף עין גדי, צפנו במימיו המלוחים של הים הנמוך ביותר ברחבי העולם, ועלינו חזרה לירושלים.

המדריך: מנחם מרחבי הוא תלמיד מחקר במחלקה למזרח תיכון באוניברסיטת תל אביב המתמחה באיראן המודרנית. הוא מורה דרך מוסמך בעל ניסיון רב בהדרכת סיורים באתרים היסטוריים וארכיאולוגיים.

סיור שני: צבעים וריחות בעיר העתיקה בירושלים

ביום רביעי, 14 בדצמבר 2011, סיירנו בעיר העתיקה בירושלים בהדרכתו של דני הרמן. הסיור אורגן במסגרת הסדרה הזהובה של תוכנית הדוקטורנטים בפקולטה למדעי החברה באוניברסיטה העברית ובשיתוף כנס "פרחי מחקר" לתלמידי מחקר במדע המדינה, יחסים בינלאומיים ומדיניות ציבורית.

תוכנית הסיור: בעיר העתיקה בירושלים ניתן למצוא שילוב מיוחד של דת, היסטוריה, ארכיאולוגיה ותרבות, ואין זה פלא כי מיליוני מבקרים מהארץ ומחו"ל מגיעים לטייל בסמטאותיה בכל שנה. לאחר הליכה רגלית קצרה משער יפו עלינו לתצפית גגות יפהפייה על ארבעת רובעיה של העיר העתיקה ועל סביבותיה, והמשכנו דרך הרובע היהודי והקרדו לעבר הכותל המערבי, שנחשב לאתר הקדוש ביותר לעם היהודי. צעידה בויה-דולורוזה לכנסיית הקבר שבה על פי המסורת הנוצרית נקבר ישו וקם לתחייה, סיימה את הסיור, ואפשרה לנו ליהנות מצבעי התבלינים בשווקים ומריחות החומוס הטרי.

המדריך: דני הרמן הוא ארכיאולוג ומורה דרך. הוא מרצה באוניברסיטה העברית, במרכז הבין-תחומי, ובקורסים למורי דרך, ומתמחה בהדרכת סיורים באתרים היסטוריים וארכיאולוגיים.

סיור ראשון: "אוויר קדוש וציפורי געגועים" - ירושלים בשיריו של יהודה עמיחי

ירושלים היא קרוסלה מסתובבת ומסתובבת
מן העיר העתיקה דרך כל השכונות וחוזרת לעתיקה.
ואי-אפשר לרדת ממנה. ומי שקופץ ממנה מסכן את חייו
ומי שיורד ממנה בתום הסיבובים חייב לשלם שוב
כדי לעלות עליה לסיבובים שאין להם סוף.
ובמקום פילים וסוסים צבעוניים לרכוב עליהם
יש דתות שעולות ויורדות וגם מסתובבות
על צירן לקול מנגינות משומנות מבתי התפילה.
ירושלים היא נדנדה: לפעמים אני יורד
לתוך הדורות שהיו ולפעמים אני עולה לשמיים, ואז
אני צועק כמו ילד צועק ורגליו מתנדנדות במרומים,
אני רוצה לרדת, אבא, אני רוצה לרדת,
אבא, תוריד אותי.
וכל הקדושים עולים כך לשמיים
והם כמו ילד צועק, אבא אני רוצה להישאר למעלה,
אבא, אל תוריד אותי, אבינו מלכנו,
תשאיר אותנו למעלה, אבינו מלכנו!

(יהודה עמיחי, מתוך "פתוח סגור פתוח", 1998)

ירושלים של יהודה עמיחי היא לא רק קרוסלה – היא גם ספינת שעשועים, נערה מאוהבת, ניתוח לב פתוח, ובסופו של דבר – גם עיר ומקום לגור בו. שישים ושלוש שנים חי עמיחי בירושלים, שישים ושלוש שנים בהם כתב מאות שירים, רבים מהם על ירושלים. שיריו הם עולם עשיר של דימויים, אהבת אדם, היסטוריה, רגישות, הומור וגעגועים. עמיחי זכה בפרס ישראל ובפרסים רבים נוספים, שיריו תורגמו לעשרות שפות, והוא אחד המשוררים הישראלים הבולטים ב"דור המדינה".
בסיור זה עקבנו אחר שיריו הירושלמיים של עמיחי, ונספר יחד איתם את סיפורי המקומות בהם נכתבו ואת סיפור חייו. השקפנו ממשכנות שאננים אל החומות, עברנו לצד הכנסייה הסקוטית ובקברים עתיקים ונחבאים, טיפסנו במעלה הר ציון, חיפשנו את האבנים המיוחדות המסתתרות בחומה, וסיימנו בימין משה, שכונת מגוריו של עמיחי.

הסיור נערך ביום שישי, 11 בנובמבר 2011.

המדריך

יותם זעירא הוא מדריך ב"יד בן צבי", מוסד המתמחה בחקר ירושלים וא"י ובהדרכת סיורים בעיר. יהודה עמיחי הוא המשורר הישראלי האהוב עליו, והסיור "אוויר קדוש וציפורי געגועים" הוא סיור שפיתח לאחר שנים ארוכות של קריאה משיריו של עמיחי. יותם מסיים בקרוב את לימודי המשפטים שלו, ועובד בפרקליטות המדינה. הוא בעל תעודת הוראה באזרחות, ובעל ניסיון רב בעבודה חינוכית במגוון מסגרות.